Hyppää pääsisältöön

Varsinainen Vihannin kotiseutuyhdistyksen perustamiskokous pidettiin loppiaisena v.1947 Vihannin kunnantalossa. Perustavaan kokoukseen oli saapunut kymmenen henkilöä eri puolilta Vihantia:

• Martta Junttila,
  • Matti Mustakangas,
  • Mikko Laurila,
  • Juho Mustakangas,
  • Kustaa Hirvilammi,
  • Aate Lumiaho,
  • Hugo Verkasalo,
  • Toivo Y. Mikkelä,
  • Veikko Salin ja
  • Matti Junttila (Museo-Matti).

Museoajatus alkoi toteutua vuotta myöhemmin, kun Vihannin manttaalikunnalta vuokrattiin museorakennukseksi sopiva vanha, 1860-luvun alusta peräisin oleva lainamakasiini. Myöhemmin manttaalilautakunta lahjoitti makasiinin museoksi. Museota varten koottua esineistöä oli jo valmiinakin, ja sitä kertyi nopeasti. V.1959 museossa oli jo n. 2000 ja vajaata kymmentä vuotta myöhemmin jo 3300 esinettä ja n. 500 valokuvaa. Vihannin kotiseutumuseo ei ole vain esinemäärältään vaan myös laadultaan erinomainen. Professori Kustaa Vilkuna ihastelikin Vihannin kotiseutumuseossa käydessään kokoelmien taidokasta valintaa. Museossa ovat mukana kaikki ne pienet muinaiseen arkipäivään kuuluneet esineet, jotka helposti unohtuvat museoista siihen saakka, kunnes niitä ei enää mistään tavoita.

Lähde: Vihannin Kirja I